Är det inte underbart så säg?

Först läser jag att homosexuella (äntligen!) kan ingå äktenskap i kyrkan här.

Sen läser jag att ett gay-pingvinpar har tagit sej an en föräldralös unge. Dom har alltså adopterat den. Hur gulligt är inte det?

Idag var jag duktig och cyklade till jobbet. Det gjorde jag även i tisdags och om det inte är allt för dåligt väder imorgon ska jag göra det även då. Men hur tror ni vädret var när jag cyklade hem?? Tokregn och blåst. Men jag kände mej jäkligt duktig som trotsade vädergudarna och cyklade mina sex km hem ändå. Ha! Som ni själva förstår var jag väldigt blöt när jag kom hem och tog efter en stund en värmande och behövande dusch. Så skönt!

Snart dags för bingen innan jobbarhelgen fortsätter. Dessvärre verkar mina (läs våra) grannar ha fest med en hög bas och mycket högklackat. Kul. Hoppas dom ger sej innan tolv.

So long!

Kommentarer
Postat av: Norpan

Duktig du är som cyklar i det här skitvädret! Önskar det kunde komma lite sol snart!



Har du förresten läst Gömda-böckerna om Mia. Finns ju rätt många nu. Läste klart den sista "Emma-Mias dotter" här i veckan och tycker de är rätt bra. Annars kan jag alltid rekommendera Marian Keyes böcker om man vill skratta, gråta och få lite romanik. Gillar alla dem! Just nu läser jag Liza Marklunds "En plats i solen". Håller med dig om att det är underbart att homosexuella äntligen får gifta sig i kyrkan. Mina vänner fick inte okej till att gifta sig där utan det fick bli Stadhuset istället. Kramar

Postat av: barajagjohanna

Jag har alltid varit för att homosexuella ska få ingå äktenskap/gifta sig i kyrkan. Det har liksom alltid känts självklart. Men när jag skrev en uppsats om detta (det var kring detta ämnet i medierna) i höstas, så fick jag en liten annan syn på det hela tack vare en tjej i min grupp. Det var väldigt intressant.



(Jag började skriva ett blogginlägg om detta i november. Jag kanske borde publicera det?)



Det handlar ju om tro. Även om en präst personligen inte tycker att homosexualitet är något fel, och även om prästen tycker att ett homosexuellt par ska få gifta sig, så är det ordet äktenskap denne är emot, på grund av att äktenskapet är en kristen tradition. Även i Koranen står det att äktenskapet ingås mellan en man och en kvinne. Och kristendom och islam är ju religioner, och en religion är kanske lite svår att ändra på. Innan könsneutrala äktenskap blev tillåtet, så var det ju partnerskap som gällde - och detta hade exakt samma juridiska innebörd. Och jag kan förstå att par inte vill att det ska vara någon skillnad, och det tycker inte jag heller egentligen. Men att ett heterosexuellt par ingår äktenskap är ju också en kristen grej, så egentligen kanske okristna heterosexuella också skulle ingå partnerskap?



Ja, det var bara hemskt intressant att höra det från en synvinkel som jag aldrig hört det från - jag hade faktiskt inte sett det från religionens synpunkt riktigt. Jag har liksom en annan förståelse nu varför man är emot könsneutrala äktenskap och att homosexuella ska få gifta sig i en kristen kyrka.



Jag kanske borde publicera det där blogginlägget... :) ...bara för att det är så intressant.

2009-06-14 @ 19:30:56
URL: http://barajagjohanna.blogg.se/
Postat av: Lennart

För några år sen köpte jag en cykel och tänkte att jag skulle vara hurtig och cykla till jobbet under maj-augusti. Jag gjorde det första året, andra året blev det juni-augusti. Nu har cykeln stått i cykelrummet länge utan att jag har rört den. Förra året tror jag att jag använde den två gånger, men ingen gång till jobbet. Undar om den står kvar?

2009-06-15 @ 18:18:06
Postat av: Ida

Norpan: Haha, ja.. Eller jag cyklar inte varje dag :P Det regnade inte när jag cyklade dit, hehe.



Jag har läst dom böckerna ja. Men efter allt som kommit upp om Gömdaböckerna så blir jag ganska pissed på Marklund. Menmen, jag orkar inte tänka på sånt och vara arg. Nu har hon ljugit och det är som det är. När jag läste böckerna för en massa år sen tyckte jag att dom var bra, synd bara att jag läste dom i godan tro.



Men tack för tips ändå, kom gärna med flera :)



Kram!



barajagjohanna: Oj, ja, du det var ett långt utlägg det här, haha :) Jag kan absolut också förstå att det är ur ett kristet synsätt. MEN jag kan ändå inte hålla med. För religion utvecklas och går framåt vad som än står i koranen eller bibeln. Idag lever inte kristna på samma sätt som för tusen år sen t ex. Men sen kan jag hålla med om att det ska finnas en kristen tro om man gifter sej i kyrkan. Hetero eller homo.



Fast ja, what ever. Jag vet vad jag tror och vad jag tycker. Sen tycker inte alla lika. Men det är alltid intressant att höra andra vinklar på saker och ting :) Och ja, du kanske borde skriva ett inlägg om det här ;)



Puss



Lennart: Haha! Men det var ju bra kämpat den första sommaren. Det blir helt klart en stjärna i kanten. Jag tror bara att man måste ta tag i det helt enkelt. Har du otur så är nog cykeln stulen, men du får väl gå och kika efter? :)

2009-06-16 @ 12:07:53
URL: http://hallonglasvinge.blogg.se/
Postat av: Norpan

Ja, fast allt var väl inte osant, utan den var väl ändå baserad på en riktig händelse :) Men håller med dig att man trodde allt var sant i den. Är nog dock inte ovanligt att sånt förekommer, eller liknande händelser.



Hade du läst alla Marian Keys-böckerna?



Kram kram

2009-06-21 @ 19:06:13
URL: http://lillanorpan.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback